In Flames - Siren Charms
Artist: In Flames
Album: Siren
Charms
Year: 2014
Label: Sony
Country: Sweden
Genre: In Flames,
Melodic Metal, Alternative Metal, Melodic Death Metal
Автор: Виктор
'Вичо' Балчиклиев
Публикувам това ревю с ясното съзнание, че
загърбвам всякакви принципи и опити да бъда максимално обективен. In
Flames не само са едни от
най-големите ми любимци, а и може би
една от най-влиятелните метъл банди през последните десетилетия. Въобще не
преувеличавам, приносът на In Flames за развитието на тежката музика, особено в
Европа, е колосален, и може лесно да се измери във внушителни 24 години и 11
студийни албума.
Започвам директно с проблема покрай
последния им албум Siren Charms – огромна част от фенове и критици
открито го охулиха, защото не е достатъчно тежък като за In Flames, при това съдейки само по синглите. Сама по
себе си тежестта първо е много относителна характеристика и, второ, никога не е
била определяща за качество и сила на един албум. Наричайки един метъл албум слаб
заради по-“лек” звук е ограничен
възглед, който демонстрира единствено плашещо ниска музикална култура и пещерни идеали.
През 2014, когато музикалния пазар е засипан
от буквално стотици хиляди банди във всевъзможни стилове и от всякакви държави,
могат да се намерят от екстремни до по-екстремни групи. Ако търсите тежест,
знаете къде да търсите. Да, In Flames винаги са били запазена марка за стабилен
мелодет, но от поне десет години посоката им на развитие е доста по-различна и
логично стига и до Siren Charms.
Били леки за мелодик дет банда. Ама нека не
забравяме, че In Flames са едни от създателите на този жанр и благодарение на тях знаем що е то. Заедно с At The
Gates и Dark Tranquillity (по-късно и Soilwork) пичовете утвърждават определен
тип метъл и цяла субкултура, базирана в Гьотебург, Швеция, която впоследствие
повежда стотици млади банди след себе си. И ако другите групи постепенно
изчезват или западат, In Flames не спират и за миг.
Първо показаха какво е то мелодичния дет
метъл. След това с всеки следващ албум демонстрираха в какви посоки може да се
развие този стил. След 2000 отново те бяха тези, които намериха начин да
съхранят жанра, обогатявайки го с модерни изразни средства, така че да го
спасят от западане и наивен идеализъм. In Flames се превърнаха в
дефиниция.
Те бяха тези, които показаха как една метъл
банда може да е стабилна и брилянтна, без да се носят маски и гримове, без снимки
по гробища, без текстове за смърт, дракони или Скандинавски легенди. Дори за
миг In Flames не бяха комерсиални – първо жанрът не го предпоставя и второ –
американския пазар така и не се отвори за тях, така че обвиненията, че са комерс
са комични по простата причина, че In Flames ефирно време няма да видят.
Още в Reroute to Remain (2002)
демонстрира една по-различна насока от предните им албуми, която впоследствие
беше развита в Soundtrack To Your Escape (2004) и особено в Come Clarity
(2006, един от най-големите им албуми). Да се реве за загубата на едно
звучене, което е загърбено от бандата от повече от 10 години също е необяснимо
за мен. Siren Charms е логичното продължение на поредица от албуми и музикално
развитие.
Има го моментът с напускането на Jesper
Stromblad, който е боготворен и наричиан от много хора „бащата на мелодичния
дет”. Неговото отсъствие от 2010 насам определено оказва някакво влиание, но Sounds
Of A Playground Fading (2011) и сега Siren Charms доказват, че втората китара (и бивш барабанист до 1999) Bjorn Gelotte
също има огромен принос за създаването на типичния In Flames звук и тяхното
музикално наследство.
Интересно е, че критиците ги обвиняват, че
са си загубили въпросния характерния звук. И все пак едва ли има фен, който
може да обърка кой стои зад всяка една от песните в Siren Charms. Няма кой да
обърка специфичния глас на Anders Friden, начинът на свирене на барабанистта
Daniel Svensson, рифовете и уникалните мелодии на Bjorn, композиции и аранжимент. Нека не си говорим
глупости, защото Siren Charms е толкова In Flames албум, колкото Come Clarity
или дори Clayman (2000).
Пък и да се върнем към тежестта. В албума си има песни като ‘Everything’s
Gone’ и ‘When The World Explodes’ да
ви напомнят кои точно са In Flames. Siren Charms е един много по-мелодичен,
експериментален, може би прогресив (не помня някой да е хулил Mastodon, които
не са постигнали и половината на In Flames, без да ги сравнявам), дори алтърнатив
албум, с по-голяма доза емоционалност и романтика, граничеща с дуум наклонностите
на банди като Opeth и Katatonia (може би е показателно и че In Flames тръгват
на турне точно с Opeth).
Не на последно място, разнообразието в
идеите, текстовете и мелодиите във всяка песен в Siren Charms трябва да са
достатъчни да впечатлят и най-големия критик. Ако продължавате да сте с
манталитета на средностатистическия потен пого мьетал, по-добре не си правете
труда да го слушате. Факт е, че официалните сингли ‘Rusted Nails’ и ‘Through
Oblivion’ далеч не са най-силните песни в албума и очаквано предизвикаха дори
моето недоволство, но само едно слушане на целия албум веднага ме убеди колко
точно прекрасна е концепцията и реализирането на Siren
Charms. Класата си е вечна.
П.П. – Ще прощавате,
че ревюто излезе толкова дълго и се превърна в една апология на In Flames – това
не е обичайна практика за блога.
П.П. 2 – Какво по-удачно
име от Siren Charms за подобна музика – мистериозна, пленителна, чаровна.
ОЦЕНКА: 9/10
Препоръчителни песни:
Dead Eyes Paralyzed Everything’s Gone When
The World Explodes With Eyes
Wide Open Filtered Truth
Коментари
Публикуване на коментар